Fiets-tips


Fietsen

  • Controleer regelmatig de bandenspanning. Pomp de banden tot de adviesdruk op, deze staat op de zijkant van de band
  • Smeer de draaiende delen, metname de ketting  met een hoogwaardige olie.
  • Reinig de fiets als deze vies is, metname pekel/zout kan de ketting snel laten roesten.
  • Voorkom veel water bij het reinigen, metname hogedruk kan schadelijk zijn.


E-bikes

  • Zorg dat de accu niet helemaal leeg raakt. Laad hem op voordat de motorondersteuning uitvalt. 
  • Zet de fiets nooit weg met een lege accu en gebruik hem regelmatig. Controleer de accu spanning 1 keer per maand als de accu niet gebruikt wordt.
  • Bewaar de accu op kamertemperatuur als de temperatuur onder de 10graden is.
  • Laad de accu nooit op in de vrieskou. Neem hem mee naar binnen en laad op bij kamertemperatuur.
  • Stal de fiets het liefst op een plaats die in de winter niet te koud wordt en in de zomer niet te heet.
  • Zorg dat de accu voor vertrek helemaal vol is.
  • Gebruik de versnellingen. Trek op in een lichte versnelling. Dit bevorderd ook de actieradius van de accu.
  • Pomp de banden hard op, zo verminder je de weerstand en gaat je accu langer mee.
  • Kies de juiste versnelling, zodat je zelf optimaal energie levert
  • Vervoer de fiets niet onbeschermd tegen regen op een auto. Gebruik een regenhoes voor de motor.

Zadelpijn 

Iedere fietser heeft er wel eens last van: zadelpijn. Zadelpijn wordt veroorzaakt door het dichtdrukken van de zenuwen en bloedvaten en het schuren van de huid of bijvoorbeeld de fietsbroek.

Hoewel het vaak voorkomt is het een onderwerp waar niet graag over gesproken wordt. En dat is jammer want met een goede voorbereiding is zadelpijn vaak te voorkomen. Is het al te laat, dan kun je het leed met een paar handige tips gemakkelijk verlichten.


  • Zorg ervoor dat je zadel op de juiste hoogte staat. Zo voorkom je dat je heupen mee moeten draaien en de huid tegen de broek gaat schuren.
  • Blijf niet te lang in dezelfde positie op het zadel zitten. Als je regelmatig gaat verzitten voorkom je langdurige druk op één bepaalde plek.
  • Ga af en toe even op de pedalen staan. Zo neemt de druk af en kan het weefsel zich herstellen.
  • Zorg voor een goed zadel. Voor lange afstanden is een hard zadel beter dan een zacht zadel omdat het meer ondersteuning biedt. Ook is de breedte van het zadel enorm belangrijk. Bij een te smal zadel vallen de zitbodjes erover heen en bij een te breed zadel scheuren de benen langs het zadel. 
  • U kunt bij ons een zadel laten aanmeten, zodat u zeker weet dat u op de juiste maat zadel fietst.
  • Een goed gehydrateerde huid kan meer hebben. Smeer uw huid ruim voor het fietsen in met een zachte verzorgende bodylotion. Vlak voor het fietsen smeren is niet zo'n goed idee. De huid wordt zacht en zweterig en krijgt eerder last van blaren.
  • Draag goede fietskleding. Een goede fietsbroek heeft vanbinnen een vocht-opnemende zeem. Let er ook goed op dat de broek geen naden of zomen bevat op plaatsen waar uw broek het zadel raakt. Was uw fietsbroek na iedere tocht en zorg ervoor dat er geen zeepresten achterblijven.

Banden plakken

  • Misschien erg logisch, maar zeker handig. Zorg voor een compleet reparatiesetje. Een complete reparatieset bestaat uit een tube solutie, bandenlichters, schuurpapier en bandenplakkers. Met dit setje kan je altijd weer snel op de fiets springen.
  • Voor de ervaren bandenplakkers onder ons misschien totaal overbodig, maar toch is het handig om eerst het ventiel te controleren. Het gebeurt namelijk de beste dat de band niet lek is, maar dat het ventiel los is gedraaid.
  • Inspecteer de buitenband op scherpe voorwerpen. Hiermee voorkom je dat je jezelf snijdt bij het nakijken van de band. 
  • Handig! Rek de binnenband wat uit, zodat eventuele gaatjes sneller zichtbaar worden.
  • Begin met het lek zoeken bij het ventiel en werk zo de gehele band af. zo weet je waar je begonnen bent.
  • Zorg ervoor dat de solutie niet te oud is. Overjarige solutie plakt niet goed, waardoor je het risico loopt snel weer met een lege band te staan.
  • Vind je het altijd een gedoe om de band na te lopen op de lek. Gebruik dan een lekzoeker. Of nog beter gebruik een nieuwe binnenband. 
  • Wanneer de band meerdere gaatjes heeft zou het kunnen zijn dat stukjes glas of andere scherpe voorwerpen in de buitenband vast zitten. Controleer dit altijd goed, dit voorkomt namelijk nog een aantal lekke banden. 
  • Wanneer het lek zich op een eerder geplakt stuk bevindt zal het veel moeilijker zijn om de reparatie succesvol uit te voeren. In dit geval is het meest verstandige keuze om een nieuwe binnenband te monteren.